قـالب وبـلاگ
نـويسنــدگـان
اوقـات شـرعـي

 

 

مـؤسسـات   و   مـراکـز  علـمی  -  فـرهنـگی 

شهـرستـان  بـابـل   

 

---------------------------------------- 

مـراکـز  آمـوزش عـالی    و   حـوزه هـا

 

دانشـگاه   صنعـتی نوشیـروانـی              بـابــل

در سال 1348 توسط زنده ياد سيد حسين فلاح نوشيرواني با اهداء شانزده هکتار زمين و يازده هزار متر مربع فضاي آموزشي اين مجموعه تأسيس گرديد.
در سال 1352 با موافقت شوراي گسترش با عنوان مدرسه عالي تربيت دبير فني آغاز به کار کرد و بر همين اساس در رشته هاي ساختمان، برق و مکانيک اقدام به پذيرش دانشجو به عنوان ليسانس دبير فني جهت همکاري با آموزش و پرورش نمود.

 

 

در سال 1371 دانشکده فني و مهندسي نوشيرواني دانشگاه مازندران به عنوان تنها دانشکده فني و مهندسي در استان مازندران و گلستان در دوره هاي کارشناسي مهندسي عمران، برق، شيمي و مکانيک و در مقاطع کارشناسي ارشد و دکترا اقدام به پذيرش دانشجو نمود.
در سال 1376 به دستور و تاکيد حضرت آيت ا.. روحاني نماينده معظم ولي فقيه در استان مازندران و با انتخاب هيات امناي مردمي و دولتي موسسه مشارکتهاي مردمي جهت توسعه دانشگاه تاسيس گرديد. مشارکتهاي مردمي با تبديل شدن اين مجموعه به مجتمع فني و مهندسي نشاط و اشتياق خاصي گرفته است. به ياري خداوند متعال اين پشتيباني با تبديل اين مجتمع به دانشگاه تاسقف يکصد ميليارد ريال ادامه يافت.
در سال 1383 مجتمع آموزش عالي فني و مهندسي نوشيرواني با 4 دانشکده عمران، برق و کامپيوتر، شيمي، مکانيک و يک گروه علوم پايه در مقاطع کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکترا اقدام به پذيرش دانشجو نمود.
در سال 1385 همراه با سفر رئيس جمهور و با تائيد شوراي وزيران اين مجتمع به دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل ارتقا يافت.
در ادامه تکمیل روند مستقل‌سازی در سال 1387 این دانشگاه دارای سرپرست دانشگاه از طرف وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری شد و در حقیقت پس از آن، این مجموعه به عنوان یک دانشگاه صنعتی مستقل و تنها دانشگاه صنعتی در خطه سرسبز شمال محسوب گشته است


 

 

دانشـگاه   علـوم پـزشکـی                      بـابــل

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در اجرای سیاست تعمیم و گسترش دانشگاه ها ، هیئت تخصصی پزشکی اعزامی وزارت فرهنگ و آموزش عالی به منطقه مازندران شهر بابل موافقت خود را به ایجاد مرکز علوم پزشکی در این شهر اعلام کرد. با تلاش مسئولان و مردم متدین و ایثارگر بابل با تمام امکانات خود از بذل سرمایه های مادی و معنوی و با تلاش شبانه روزی و بی وقفه راه اندازی دانشکده را تسریع نمودند تا سرانجام در سال 1362 دانشگاه تاسیس شد. پس از تلاش گسترده در تاریخ 22 بهمن سال 1364 اولین دوره دانشجوی پزشکی به تعداد 50 نفر از طریق آزمون سراسری پذیرش شده و دانشکده با حضور وزیر فرهنگ و آموزش عالی وقت عملاٌ کار خود را آغاز نمود. با تصویب قانون تشکیل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و انتزاع دانشکده های گروه پزشکی از وزرات فرهنگ و آموزش عالی و الحاق به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در محوطه دانشگاه استقرار یافت. پس از چند سال سازمان مرکزی به ساری منتقل شد و بعداز پیگیریهای متعدد دو دانشگاه علوم پزشکی بابل و علوم پزشکی مازندران بصورت مستقل به فعالیت خودشان ادامه دادند.

در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی با مساحت در حدود 400000 مترمربع دارای پنج دانشکده (پزشکی ، پيراپزشكي ، پرستاری و مامایی آمل و پرستاری و مامایی رامسر) و گروه پرستاری و مامایی بابل و هفت بیمارستان آموزشی درمانی ، 281 اعضای هیات علمی و بیش از 2200 دانشجو میباشد.

 

 

 

 

دانشكده پيراپزشكي بابل
دانشكده پيراپزشكي بابل يكي از باسابقه ترين مؤسسات آموزشي کشوردررشته علوم آزمايشگاهي است . اين دانشكده در سال 1341 بعنوان آموزشگاه فني آزمايشگاهي با جذب تعدادي دانشجو زير نظر بهداري استان فعاليت خود را شروع كرد . در سال 1345 اولين دوره آموزشي علوم آزمايشگاهي در مقطع كارداني در اين آموزشكده تاسيس و از طريق كنكور سراسري اقدام به پذيرش دانشجو گرديد.
اين دانشکده از سال 1368 زير نظر دانشگاه علوم پزشكي بابل به فعاليت خود ادامه داده و با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي در بهمن ماه 1373، در رشته هاي هوشبري ، اتاق عمل و راديولوژي در مقطع كارداني دانشجو پذيرش نموده است. در 21 بهمن سال 1381و همزمان با دهه مبارك فجر، بخشي از ساختمان جديد دانشكده پيراپزشكي آماده و عمليات انتقال و جابجايي از آموزشكده سابق به ساختمان فعلي انجام شد . در حال حاضر این دانشکده در 5 رشته كارشناسي پيوسته علوم آزمایشگاهی ، اتاق عمل ، هوشبری ، رادیولوژی ، رادیوتراپی و 3 رشته كارشناسي ناپيوسته تکنولوژی پزشکی هسته ای ، هوشبری ، بهداشت محیط و 1 رشته كارداني بهداشت محیط دانشجو پذیرش مي نمايد .

دانشکده دندانپزشکی بابل
این دانشکده دارای 62 کادر هئیت علمی تمام وقت برای آموزش دانشجویان مقطع دکتری دندانپزشکی و دستیاران دوره های مختلف تخصصی دندانپزشکی میباشد . دانشکده دندانپزشکی یکی از واحدهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی بابل می باشد که در جنوب شهر و درغرب پردیس دانشگاه علوم پزشکی بابل واقع گردیده است . این دانشکده بدنبال 2 سال فعالیت آموزشکده بهداشتکار دهان و دندان (درسال 70 و 71)با پذیرش دانشجو در سال 72 به تعداد 35 نفر فعالیت رسمی خود را در زمینه دکترای عمومی دندانپزشکی آغازنمود و در سال 1377اولین دوره فارغ -التحصیلان خود را به جامعه اسلامی تقدیم نمود .تا کنون 13 دوره ازفارغ التحصیلان در رشته عمومی دندانپزشکی از این دانشکده فارغ التحصیل شده اند. این دانشکده علاوه بر ارائه دوره دندانپزشکیعمومی، در سال 1386مجوزپذیرش اولین دوره تخصصی دندانپزشکی را در رشته پریودانتیکس دریافت نمودو در سال 1387 موفق به اخذ مجوزپذیرش در رشته رادیولوژی ، ترمیمی و اندو گردید .
درحال حاضراین دانشکده مشغول آموزش به دستیاران تخصصی درکلیه رشته های دندانپزشکی می باشد.علاوه بر این ، رشته کاردانی پرستاری دندانپزشکی در چهار دوره طی سالها ی 74 ، 75 ، 79 و 80 و رشته بهداشت دهان ودندان رادر یک دوره در سال 86 نیز آموزش میداده است.

 

 

دانشـگاه   غیـر انتفـاعـی علـوم  و  فـنون     مـازنـدران

دانشگاه علوم و فنون مازندران به عنوان اولين دانشگاه غيردولتي با مجوز رسمي از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در سال 1371 در شهرستان بابل شروع به كار نموده است. سطح فعاليت اين دانشگاه در زمينه تربيت مديران لايق و كارآمد در سطوح ارشد و دكترا بوده و با ارتباطات فعال خارج از كشور خود توانسته است در رشته‌هاي صنايع، MBA و كامپيوتر قدمهاي ارزشمندي را بردارد. پاسخگويي به نياز نظام مقدس اسلامي به افراد متخصص، پاسخ به اشتياق روزافزون جوانان به تحصيلات عالي و ايجاد زمينه پژوهشهاي علمي-كاربردي از اهداف مبنايي اين دانشگاه مي باشد. اين دانشگاه در چشم انداز خود توسعه ارتباط با دانشگاه‌هاي معتبر خارجي، بهره‌گيري از اساتيد دانشگاه‌هاي معتبر خارجي، تدريس دروس در دوره كارشناسي ارشد و دكترا به زبان انگليسي و ايجاد زمينه كارآموزي دانشجويان در خارج از كشور را قرارد داده است.

 

دانشـگاه   آزاد اسـلامـی                   واحـد بـابــل
     

 

دانشـگاه   پیـام نـور ‍                         واحـد بـابــل

 

 

دانشـگاه   علـمی کاربـُردی               واحـد بـابــل

 

 

دانشـگاه   امـام صـادق ( ع )                واحـد بـابــل
    

 

دانشـکـده   سمــاء                          واحـد بـابــل
  

 

دانشـسرای   تـربیـت معلّـم              واحـد بـابــل


مـؤسـسـه   آمـوزش عـالـی صنعـتی            مـازنـدران

 

مـؤسـسـه   آمـوزش عـالـی طــبري              بـابــل

 

مـؤسـسـه   آمـوزش عـالـی راه دانـش          بـابــل

 

 

حـوزه علـميــه    فـيضيـــه                           مـازنــدران

 

حـوزه علـميــه   خـاتـم الانبيــاء                      بـابــل

 

حـوزه علـميــه   روحـيــه  ( نجــم )                 بـابــل

 

حـوزه علـميــه   عـصمتيــه  ( خـواهـران )  

 

حـوزه علـميــه   مكـتب الـزهـراء  ( خـواهـران )

 

دربــاره وبــلاگ

بـا سـلام ، ايـن وبــلاگ ضمـن معـرفی شهـرستـان بـابــل ، بـه بـرخی مسائـل اجـتمــاعـی ، سیــاسی ، فـرهنـگـی ، این شهـرستـان مي پـردازد .
موضـوعـات وبــلاگ
تصـاويـر ديـدنـي